دلایل تخریب و پارگی
دلایل تخریب و پارگی

دلایل تخریب و پارگی

تنش های بسیار متنوع و شدید وارده بر تسمه های صنعتی در طولانی مدت می توانند سبب پارگی، از کار افتادگی، سایش و در نهایت تخریب هر نوع از تسمه با هر کیفیت و برندی که باشند شود. با این وجود تکنولوژی تولید و متریال بکار گرفته در تولید متناسب با نوع تسمه صنعتی و شرایط کاری می تواند به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر این قطعه صنعتی بیانجامد. در زیر به بررسی مهمترین عوامل تخریب تسمه های صنعتی می پردازیم.

  • انحراف از محور پولی های اتصال: در صورتیکه پولی های اتصال تسمه صنعتی به هر دلیلی دچار انحراف از محور شده باشند می توانند سبب ایجاد تنش های موضعی و تمرکز تنش شده و پارگی سریع تسمه را به دنبال داشته باشند. افزایش میزان اصطکاک و سایش در یک نقطه خاص (اغلب لبه تسمه)، افزایش تنش کششی در یک سمت از تسمه نسبت به سمت دیگر و ایجاد تنش های برشی و پیچشی از دلایل تخریب تسمه صنعتی بر اثر انحراف از محور پولی ها هستند.
  • استفاده از پولی هایی با قطر بسیار کوچک: این فاکتور از تخریب بیشتر در مورد تسمه های انتقال نیرو که هم ضخامت بالایی دارند و هم با سرعت زاویه ای بالایی در حال گردش هستند اهمیت پیدا می کند. قطر پایین پولی ها سبب ایجاد تنش فشاری بسیار شدید در تسمه صنعتی زمانیکه بر روی پولی چرخش می کند شده و در طولانی مدت ایجاد ترک های داخلی در ساختار پلیمری تسمه را در پی دارد. این ترک های داخلی پس از ایجاد به سرعت رشد می کنند و سبب پارگی کامل تسمه می شوند.
  • سرعت زاویه ای بالای گردش: تمامی انواع تسمه صنعتی در مشخصات مکانیکی قید شده توسط تولید کننده دارای حداکثر سرعت زاویه ای هستند. سرعت دوران بالای تسمه ها سیکل های کاری بالاتری را در واحد زمان بوجود می آورد که سیکل های بالاتر میزان سایش، افزایش طول تحت تنش و فرسودگی تسمه را در پی خواهد داشت.
  • دمای بالای محیطی: تسمه های صنعتی به سبب اصطکاک بالایی که متحمل می شوند بصورت خود جوش با دمای کاری بالایی سر و کار دارند. در این شرایط است که تنش های حرارتی اعمال شده از طرف محیط می تواند سرعت تخریب تسمه را افزایش دهد. در مجاورت با موتور های احتراق داخلی اغلب حرارت ناشی از عملکرد موتور تا اندازه ای سبب گرمایش محیط کاری تسمه نیز می شود. تنظیم دور موتور بگونه ای که حرارت محدودتری را بوجود آورد می تواند به کاهش دمای محیطی عملکرد تسمه صنعتی بیانجامد.
  • تماس با سیالات خورنده: یکی از دلایل از بین رفتن و فرسایش تسمه تماس با انواع مواد شیمیایی است. انواع روغن های صنعتی از روغن روان کننده موتور گرفته تا روغن های هیدرولیک در داخل مخازن در موتور و در مجاورت با تسمه های صنعتی قرار دارند که نشتی در سیستم می تواند سبب تماس این روغن ها با سطح تسمه صنعتی و کاهش طول عمر این قطعات گردد.
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button